Al Shorfa : یک دین پژوه اسلامی بانفوذ علیه تروریسم فتوا صادر کرده است

2010-03-03

تایمز هند روز چهارشنبه (3 مارس) گزارش داد که دکتر طاهر القدری، دین پژوه اسلامی پاکستانی تبار که از نفوذ گسترده ای برخوردار است، روز سه شنبه با انتشار یک فتوای ششصد صفحه ای، تروریست ها و بمب گذاران انتحاری را محکوم کرده است. این فتوا، دیدگاه های عقیدتی که القاعده و گروه های وابسته به آن در حمایت از تروریسم مطرح کرده اند را نکته به نکته تکذیب کرده است. بی بی سی گزارش داده است که با وجود این که بسیاری از پژوهشگران دینی در گذشته احکام مشابهی صادر کرده بودند، اما دکتر قدری می گوید که رئوس مطالبی که وی مطرح کرده است با حذف «اما و اگرها» مطرح شده توسط متفکرین دیگر، فراتر از دیدگاه های دیگران می رود.

وی خطاب به گروهی از مسلمانان، روحانیون، ماموران پلیس، نمایندگان پارلمان و دیگر مقامات امنیتی در لندن گفت: «آنها (تروریست ها) ادعا می کنند که بمب گذاری انتحاری آنها، یک عملیات شهادت طلبانه است و آنها را به قهرمان امت مسلمان جهان بدل خواهد کرد. این امر صحت ندارد، آنها به قهرمانان آتش جهنم بدل خواهند شد و این مسیر آنها را به آتش دوزخ منتهی می کند. (در این عملیات) شهادت جایگاهی ندارد و اقدامات آنها هرگز و تحت هیچ شرایطی جهاد محسوب نخواهد شد.»

دکتر قدری همچنین دیدگاه های مطرح شده از سوی دین پژوهان اسلامی دیگر را رد کرده است. آنها ادعا کرده اند که استفاده از خشونت در درگیری بین اسرائیل و فلسطین یک وضعیت استثنایی است و می توان حمله های انتحاری را توجیه کرد. بی بی سی به نقل از قدری گزارش داده است که «هیچ شرایطی وجود ندارد که اعمال خشونت همچون حمله به بازارها و قطارهای مسافربری» را بتوان به عنوان اقدام جنگی توجیه کرد.

Source : http://www.al-shorfa.com/cocoon/meii/xhtml/fa/newsbriefs/meii/newsbriefs/2010/03/03/newsbrief-01

Comments

Top