DW-World : فتوا قاطع طاهرالقادري عليه تروریست های اسلامیست

04.03.2010

بيان طاهر القادري در صدور فتوايش عليه همه اشکال تروريسم به اندازه ي کافي روشن است:

"تروريسم ترويسم است، خشونت خشونت است. براي اين پديده در آموزه هاي اسلام جايي نيست، هيچ توجيه و هيچ معذرتي وجود ندارد، بدون هرگونه چون و چرايي."

طاهر القادري، عالم مشهور ديني 59 ساله پاکستاني تبار است و در راس جنبش سني "منهاج القرآن" قرار دارد و به حيث يکي از مهمترين علماي ديني اسلام در بريتانيا اعتبار دارد. اين دليل کافي است تا به فتواي اين عالم ديني ارزش و اهميت قايل شد. به خصوص که محکوميت تروريسم به وسيله ي او در شکل فتوا پخش شده است که هدف اساسي او حفظ جوانان مسلمان در برابر وسوسه هاي افکار و گروه هاي افراطي است.

اين اعمال خشونت آميز تروريستي در پاکستان و راديکاليزه شدن مسلمانان در دانشگاه هاي بريتانيا است که القادري را به صدور اين فتوا وادار کرده است، اما او در اين فتوا همه اشکال تروريسم را به نام اسلام محکوم مي کند. و اهميت اين فتوا بالا تر از بيان ساده ي يک عالم ديني است: طاهر القادري در اين فتوا که حاوي 600 صفحه است، دلايل بسياري را با استناد به آيات قرآني و احاديث عليه تروريسم در همه اشکال آن ذکر کرده است که برآن اساس اين گونه قهر و خشونت ها به هيچ وجه با آموزش دين اسلام سازگار نيست. القادري تا اندازه اي در اين فتواي پر حجم عليه تروريست هاي اسلاميست پيش مي رود که مي نويسد، آتش جهنم به انتظار آنها است. مفاهيمي چون "شهيد" و "جهاد" روا نيست که در رابطه با اعمال ترويستي آن ها به کار رود. او در اين مورد اظهار داشت:

"من هرگونه عمل تروريسم را محکوم مي کنم، به هرشکلي که نيز در دو دهه ي اخير ظاهر شده اند و به غلط تحت نام اسلام [عملي شده اند]."

اين فتوا که به روز سه شنبه سوم ماه مارچ نشر شد، فراتر از بريتانيا موجب برانگيختن توجه شد، به خصوص در حلقاتي که تا امروز همواره ادعا مي کردند که علماي وشخصيت هاي صاحب نام اسلامي با روشني به اندازه ي کافي عليه اعمال خشونت آميز تروريستي موضع گيري نمي کنند. در اين جا اين نکته در خور ياد آوري است که فتواي القادري شايد مفصل ترين، اما به هيچوجه نخستين فتوا در محکوميت تروريسم نيست: بعد از حملات تروريستي در لندن، مهمترين امامان بريتانيا به صورت کتبي شديداً تروريسم را محکوم کردند؛ در وين يک فتوا به اين مفهوم صادر شد؛ امام جماعت شيعه ها در شهر هامبورگ و نيز رهبران اتحاديه هاي مسلمانان در آلمان بيانيه هاي مشابهي را در محکوميت تروريسم نشر کردند. در جهان عرب نيز شمار اين گونه فتاوي افزايش يافتند:

علماي عربستان سعودي نيز تروريسم را محکوم کردند و در برنامه اي جهت انصراف عاملين خشونت از تروريسم سهم گيري کردند. به خصوص شيخ محمد سيد طنطاوي عالم معروف دانشگاه الازهر، بعد از سکوت طولاني مکرراً عليه تروريسم موضع گيري کرده است. بعد از حملات تروريستي در لندن و حمله ي خونين در شرم الشيخ در مصر، اين مهترين امام در الازهر اعلام کرد که هيچگونه توجيهي براي اعمال خشونت آميز عليه افراد بيگناه ملکي وجود ندارد:
"اگر تروريست ها ادعا مي کنند که از اوامر اسلامي پيروي مي کنند، در ا ين صورت آنها دروغگو و شارلاتان و مردم فريب هستند و اسلام از آ ن ها فاصله مي گيرد."

Source : http://www.dw-world.de/dw/article/0,,5317236,00.html

Comments

Top